Najbardziej ekscytujące i gorąco oczekiwane wystawy w tym roku oferowały wciągające i angażujące wrażenia, angażujące odwiedzających pilnymi tematami. Od podwodnej wystawy sztuki, która miała na celu podniesienie świadomości na temat zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi, po „halucynacje maszynowe” napędzane sztuczną inteligencją w Nowym Jorku. 2019 rok zagwarantował wiele atrakcyjnych i często prowokujących pokazów w muzeach i galeriach na całym świecie.
Pierwszą z listy 10 najlepszych wystaw sztuki Design Boom jest podwodny projekt austriackiego fotografa, Andrea Franke, o nazwie „Plastikowy Ocean”. Celem wystawy jest zwiększenie świadomości na temat zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi. Podwodna wystawa, która była dostępna dla każdego kto odważył się zejść na głębokości od 40 do 50 metrów, zawierała 24 portrety ludzi tonących w plastikowym morzu. „Plastikowy ocean” został pokazany pod wodą od 25 maja do 25 sierpnia na wraku generałów USS. Vandenberg u wybrzeży Key West na Florydzie wraz z nurkami z całego świata zaproszonymi do obejrzenia instalacji.
Długo oczekiwane dzieło Yayoi Kusamy „Każdego dnia modlę się o miłość” zostało otwarte dla publiczności do 14 grudnia w galerii Davida Zwirnera w Nowym Jorku. Dwupiętrowa wystawa składała się z czterech segmentów, które podkreślają najnowsze dodatki artystki do jej kolekcji obrazów, wciągających instalacji i rzeźb. bezpłatnie odwiedzający będą mieli również okazję przeczytać osobiste wiersze Kusamy, które nigdy wcześniej nie były publikowane. Uważana za „jedną z najbardziej wpływowych artystów dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku”, mówi David Zwirner Gallery, „Kusama zajmuje wyjątkową pozycję w historii sztuki”.
Takashi Murakami zaprasza gości do ciemnego świata błyszczącego złota na obszernej wystawie eksplorującej wszechstronny wszechświat japońskiej gwiazdy. Wystawa zatytułowana „Murakami vs Murakami” jest wciągającym doświadczeniem obejmującym ponad 60 obrazów i rzeźb, a także rysunki, wideo oraz sztukę ścienną i podłogową, która przejmuje wszystkie trzy piętra Galerii Sztuki Współczesnej JC Tai Kwuna. Charakterystyczne kwiatowe ikony i superpłaski styl podpisu Murakami są obsesyjnie i powtarzalnie łączone, zdobiąc zarówno ściany, jak i płótna. Tymczasem postacie Tan Tan Bo, alter-ego artysty oparte na postaci mangi autorstwa japońskiego autora mangi, Mizuki Shigeru, pojawiają się jako wijące się fantomy, wypluwające płyny ustrojowe we wspaniałym psychodelicznym kolorze.
Tureckiego artysta Refik Anadol z Los Angeles prezentuje swoją pierwszą wystawę w Nowym Jorku o tytule „Halucynacje maszynowe”. Wciągająca wystawa sztuki cyfrowej znajduje się w zabytkowej kotłowni na rynku w Chelsea, podziemnej galerii o powierzchni 6 000 stóp kwadratowych poniżej głównej hali targowej, która jest miejscem docelowym dla najnowszych i eksperymentalnych wystaw . „Halucynacje maszynowe” to pierwsza na wielką skalę indywidualna wystawa artysty w Nowym Jorku i jego pierwsza w mieście wykorzystująca sztuczną inteligencję. „Eksperyment rzeczywistości synestetycznej” wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego w zbiorze danych zawierającym ponad trzy miliony obrazów. Każda chwila reprezentuje szeroki wybór stylów i ruchów architektonicznych oraz ujawnia ukryte powiązania między tymi momentami w historii.
Pirelli Hangarbicocca w Mediolanie przedstawia „… gaz rozświetlający” - największą w historii indywidualną wystawę walijskiego artysty Cerith Wyn Evans. Kuratorowana przez Roberta Tenconi i Vicente Todolí, wystawa prezentuje 24 prace, w tym rzeźby historyczne, złożone monumentalne instalacje i nowe produkcje. Ustawiona na ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych nawigacja i sześcienne części Pirelli Hangarbicocca, wystawę otwiera siedem imponujących 20-metrowych kolumn świetlnych. Składający się ze szkieletu rurowych lamp zmontowanych z cylindrów o różnych wysokościach, dzieło zostało wykonane specjalnie na tę okazję, tworząc choreografię światła i cienia, która tworzy ustawienie przy słabym świetle.
Zespół kolektywny Teamlab zainaugurował otwarcie nowego muzeum sztuki w Szanghaju w marcu, wciągającą wystawą eksplorującą wodę za pomocą cyfrowej manipulacji. Zatytułowana „Wszechświat cząstek wody” wystawa przekształca pięć masywnych dawnych zbiorników na olej, które stanowią nowy ambitny i długo oczekiwany projekt muzealny trafnie nazwany „zbiornik Szanghaj”. Teamlab, znajdujący się w byłym zbiorniku ropy, prezentuje pięć instalacji rozmieszczonych w przestrzeni, wykorzystujących technologie cyfrowe do przekazywania cudów natury. W tytule pracy „wszechświat cząstek wody w zbiorniku, przekraczanie granic” wydaje się, że ogromny wodospad spływa kaskadą do wnętrza zbiornika.
Skutki wylesiania - zarówno ludzkiego, jak i naturalnego - są odczuwalne na całym świecie. Wystawa w fundacji Cartier pour l'art Contemporain odzwierciedla echo najnowszych badań naukowych i stara się rzucić nowe światło na drzewa. Gromadząc społeczność artystów, botaników i filozofów, eksponat - który można oglądać w Paryżu jest zorganizowany wokół kilku dużych zespołów dzieł, dając głos licznym postaciom, które poprzez swoją podróż estetyczną lub naukową, rozwinęły silny, intymny związek z drzewami. Designboom wziął udział w wystawie zatytułowanej „drzewa”, aby dowiedzieć się więcej o gatunkach botanicznych i ich nieoczekiwanych cechach.
Gropius Bau w Berlinie badał koncepcję rzemiosła i procesów ręcznych na scenie sztuki współczesnej w mieście, rozpoczynając swoją historię jako dawne muzeum sztuk dekoracyjnych. Wystawa atytułowana „A Berlin zawsze będzie cię potrzebował” rzuca światło na praktyki artystów w mieście, z sugestywną serią istniejących i zamówionych dzieł, które wykorzystują tradycyjne metody produkcji, estetykę i materialność. W ramach spektaklu artysta Chiharu Shiota przedstawia monumentalną instalację „Poza pamięcią”, która wypełnia atrium instytucji.
10 000 porcelanowych ptaków roi się nad głową. W przyrodzie, gdy szpaki takie jak te gromadzą się razem, nurkując zsynchronizowanym pędem, nazywa się to szmerem i przez tysiące lat chińscy filozofowie, stoiccy wojownicy i sporadyczny cesarz patrzyli na ten szmer z podziwem. Instalacja została zawieszona w bezruchu w NGV w Melbourne zraz obok armii cesarzy qin shihuang wojowników grobowców z terakoty.
Bestiariusz to wyimaginowane kompendium zwierząt na wpół wyobrażonych. Artsyta Phleghm często bawi się tymi stworzeniami, ale ostatnio stworzył coś nawet bardziej niesamowitego. Wydaje się, że jego największe i najbardziej kłopotliwe dwuwymiarowe bestie wyskoczyły ze swoich stron, wyrosły na gigantów, żyły pełnią życia i wreszcie znalazły schronienie w tej opuszczonej fabryce. Jest ona zlokalizowanej w Sheffield w Wielkiej Brytanii- rodzinnym mieście Phleghmy. Po ostatnich kilku latach pracy nad niemożliwie małymi rycinami miedzianymi i złożonymi rysunkami atramentu wielkości kilku centymetrów, Phleghm uwolnił swoje kultowe i niepowtarzalne postacie na ogromną scenę wymiaru 3D.
Text and images by Design Boom